سلام
وقت به خیر
امیدوارم خوب وخوش وخرم باشید
قسمت آخر این مقاله رو براتون میزارم امیدوارم بخونید ونظر بدید
موارد منع از ازدواج موقت توسط ائمه همراه بادلیل:
اما مواردی در کلام ائمه امده است که افراد را به رعایت تعادل در این امر توصیه کرده اند یا در شرایط خاصی یا درزمان ومکان خاصی از این مسئله نهی فرموده اند که ما دراینجا به دلیل اهمیت مسئله در اینجا به برخی از این موارد اشاره می کنیم :
محمد بن شمعون گفت: امام کاظم(ع) به بعضی از یارانش نوشتند:زیادهروی در متعه نکنید و برای برپایی سنت پیامبر(ص) عمل کنید و آن کار شما را از همسرانخود بازندارند که باعث عصبانی شدن آنها گردد و آنها در اثر عصبانیت حق را انکارکنند و بر ما که شما را بر آن کار داشته ایم نفرین کرده و لعنت بفرستند.(و باعث کفرو ارتداد آنها شوید) .
علی بن یقطین می گوید: از امام کاظم(ع) از متعه سؤالکردم، حضرت فرمود:تو را با این کارها چه کار، خدا تو را از آن بی نیاز کرده است.عرضکردم: می خواهم بدانم که آیا حلال است یا نه؟! بله در کتاب علی(ع) این عمل حلالاست . (علت این که امام او را از این کار بازداشتند موقعیت خطیر او بود؛زیرااو وزیر هارون الرشید بود و هارون او را از خود می دانست و او برای خدمت به خلق خدابه دربار هارون رفته و سخت تقیه می کرد و شیعه بودن خود را مخفی میداشت).
فضل می گوید:شنیدم از امام صادق(ع) درباره متعه و امثال آنکارها، که می فرمود : اگر فردی از شما را در محل عورت و جای زشت دیده شود خجالت نمیکشدو حیاء
نمی کند؟و بعد از آن چگونه می تواند به صورت برادران صالح خود نگاهکند؟(مقصود حضرت این است که آنقدر دنبال متعه و امثال این گونه کارها نروید که باعثرسوایی شما شود).
سهل بن زیاد می گوید: از چند نفر از اصحاب امامصادق(ع) شنیدم که حضرت به اصحاب خود می فرمودند:شما از متعه کردن در مکه و مدینه،به خاطر من چشم پوشی کنید؛زیرا شما با من در رفت و آمد هستید.می ترسم شما را بگیرندو اتهام زنا بزنند و بعد بگویند این یکی از اصحاب و پیروان امام جعفر صادق میباشد.
این حدیث را چند نفر از راویان از امام صادق(ع) نقل کرده اند که: امام به اسماعیل جعفی و به عمار ساباطی فرمودند:به هر دو نفر شما تا وقتی با من رفتو آمد دارید ازدواج موقت حرام است و این حرمت از آن جهت است که می ترسم شما رابگیرند و به عنوان حدّ زنا، شلاق بزنند و شما را مشهور به زنا کنند و بعد بگوینداین افراد از یاران جعفر بن محمد(امام صادق) هستند.(1)
علامه حلى در زمینه متعه دختر باکره فرموده است : " ویکره ان یتمتع ببکر ، فان فعل فلا یفتضها " ( مکروه است دوشیزگان را متعه کردن واگر این امر واقع شد سعى شود نزدیکى انجام نشود. ) (2 )
صاحب جواهر فتواى محقق را تأئید کرده ومى نویسد : این حکم شامل دختران بى پدر هم مى شود وبعد براى اثبات مدعاى خود به چند حدیث استدلال مى کند . یکى از آنها حدیثى است از امام صادق ( علیه السلام ) که فرموده : " یکره للتعیب على أهلها " ( متعه دوشیزگان مکروه است ؛ چون شخصیت خانوادگى آنان زیر سؤال مى رود ) .
1. وسائل الشیعه ، ج 14؟
2.جواهر الکلام ، ج 30 ، ص 160 .
نکته هایی که در موارد نهی شده از ازدواج موقت توسط ائمه ذکر شده است را می توان در چند مورد خلاصه نمود :
1. مخفیانه بودن مسئله ازدید خانواده وبستگان و... .
2. زیاده روی به شکلی که صدق هوسرانی بشود.
3. حفظ احترام همسر دایم وازدواج دایم.
4. مواردی که به سمت و شان شخص اسیب می رساند مثلا طلبه بودن در بعضی جاها یا مواردی که موجب رسوایی کسی شود.
5. تقیه کردن درجایی که آسیب یا ضرری متوجه انسان است یا انسان با انجام این کار در معرض تهمت قرار می گیرد .
6. جایی که آسیبی به دین یا به صنف خاصی از مردم بزند.
7. تاکید بر مخفی کاری وحفظ مسئله از آشنایان و..... .
8. در شهر ها ومکانهایی که در معرض تهمت واقع میشوید مثلا وقتی کسی برای تبلیغ دین به مکانی رفته باشد و یادر مواردی که عمل فرد به نام دین تمام می شود وشبهه ایجاد می کند( به هر دلیل).
9. پرهیز از ازدواج موقت با زنانی که احتمال عدم رعایت حرمت انسان از آنها بعید نیست .
10. ازدواج با دختران باکره به صورتی که شانس ازدواج دایم از آنها گرفته شود.